Powered By Blogger

onsdag 8 februari 2012

Argumenterande Text


Varför ska jag betala för något jag kan få gratis?


Min åsikt är den att det borde vara lagligt att ladda ner och fildela för icke kommersiellt bruk.
Det finns flera anledningar till att jag har den här åsikten. För det första så finns det ingen anledning till att bötfälla någon på flera tusen som man inte ens har.
Dessutom förstår jag inte varför man håller på med detta. Det kostar ju mer för samhället än att låta folk ladda ner, då skattepengar används till att betala rättegång osv. Det är väl bättre att pengarna går till skola, sjukvård mm?
Sedan så tycker jag att det inte verkar vara någon idé att ha en stiftad lag som säger att det är olagligt att ladda ned, då det inte går att stoppa. Det är som en sorts kultur, alla laddar ner nuförtiden och det går inte att bötfälla alla som laddar ner. Varför ska då bara vissa behöva böta?
Enligt
Svenska Dagbladet så använde nästan 3 miljoner svenskar sig av fildelning år 2009. Man kan inte bötfälla cirka en tredjedel av Sveriges befolkning, då skulle många bli ruinerade.
Jakob Vederfors sade under sin föreläsning på IT-Gymnasiet Sundbyberg att upphovsmannen inte får betalt för sitt verk om inte användaren betalar. (Vederfors, 2012) Såhär förklarade Jakob hela processen:
 
Alltså om inte användaren betalar för verket, så kan inte distributören betala producenten, och därmed kan inte producenten betala upphovsmannen/kreatören.

Men skulle man inte kunna lösa det genom att sidor man laddar ned från skulle kunna ha reklam som drar in pengar till kreatören, medan användaren/ den som laddar ned inte betalar något alls?

Jag tycker som Piratpartiet (2012), inte att man ska få tjäna pengar på andras verk, däremot borde nedladdning för privat bruk vara lagligt.

Vissa har inte råd att köpa musik och filmer, att sprida kultur borde inte vara olagligt.
”Nu ser vi dessutom tydliga tecken på att fildelningsteknik ska vara förbehållen enbart de stora kommersiella intressen som vill sälja oss media, och vara förbjuden för annan och mer horisontell distribution” säger Piratpartiet, 2012.
Varannan svensk tycker att det ska vara lagligt att ladda ned upphovsrättsskyddad film och musik. Det visar en ny SIFO-undersökning beställd av Göteborgsposten.
Källförteckning.
Föreläsning på IT-Gymnasiet Sundbyberg 12/1 2012 med Jakob Vedefors, biträdande jurist på DLA Nordic http://www.dlanordic.se/?id=27&cid=321&fname=Jakob&lname=Vedefors
http://www.Piratpartiet.se 31/1 2012
Daniel Dig1D

1 kommentar:

  1. Jag vill även att du publicerar din reflektion kring arbetet med slumpfilmen. Hur ni har eller inte har brutit mot upphovsrätten. Frågorna du ska svara på finns på min hemsida

    SvaraRadera